Przejdź do treści

Ścieżki Nordic Walking

Dobrowoda „Wynoczok” (czerwony) 4 km

Ścieżka „Wynoczok” biegnie początkowo ul.Kolejową przy której znajdują się dwie kwatery agroturystyczne i świetlica wiejska z mapą turystyczną gminy Kleszczele. Swoją siedzibę ma tu też Koło Gospodyń Wiejskich, które może zorganizować dla turystów i gości imprezy integracyjne. Dalej ścieżka prowadzi ul. Dobrą do cudownego źródełka, skąd bierze początek rzeczka Dobrowódka od której nosi nazwę wieś. Następnie ścieżka skręca w ul.Cichą przy której można zwiedzić Izbę Edukacyjno-Pszczelarską i zaopatrzyć się w miód. Potem skręca w ul.Dobrą, Główną i dłuższy odcinek biegnie ul.Leśną wzdłuż rzeczki Dobrowódki. Na przepuście skręca w prawo do ul.Kleszczelowskiej, przekracza ją przy kolejnej kwaterze agroturystycznej we wsi i wchodzi na okoliczne wzgórza. Wędrując nimi można podziwiać z góry panoramę wsi i odwiedzić znanego rzeźbiarza Michała Markiewicza. Dalej ścieżka zaprowadzi nas na stary cmentarz wiejski, na którym wśród wiekowych sosen znajduje się kilkadziesiąt nagrobnych głazów z osadzonymi na nich krzyżami. Stąd ul. Spokojną zejdziemy w dół do głównego skrzyżowania we wsi.

GPX do pobrania: Nordic Walking Park Dobrowoda „Wynoczok” (czerwony, 4 km)
GPS do pobrania: www.alltrails.com/explore/map/map–119408

„Kariery” (niebieski) 7,5 km

Ścieżka „Kariery”  biegnie ul. Główną przy której znajduje się cerkiew pw. Św. Paraskiewy Serbskiej z 2001 r., a przy niej  kapliczka z XVIII w. Pod ulicą przepływa rzeczka Dobrowódka nad którą stoi tablica z legendą powstania wsi. Ulica Główna przechodzi dalej w piaszczystą aleję lipową przy której znajduje się rodzinny dom znanego rzeźbiarza Sławomira Smyka. Ścieżka dochodzi do koszarki i skręca w prawo, biegnąc wzdłuż torów do Repczyc. Po prawej stronie w lesie znajdują się ślady bocznicy kolejowej i wyrobisk po żwirze od których nosi nazwę ścieżka. W Repczycach skręca w prawo prowadząc przez wieś do zbiornika wodnego. Powstał on w 2000 r. na rzece Nurzec i jest licznie odwiedzany latem przez turystów i mieszkańców. Znajduje się tu MOR, budynek socjalny, pole biwakowe i przebiegają tędy aż trzy szlaki rowerowe: Green Velo, Doliny Nurca i czerwony. Obok zbiornika w dawnym wyrobisku NDL Bielsk Podlaski urządziło trasę do zawodów na orientację. Ścieżka biegnie prosto a na zakręcie drogi, odbija w prawo przez lasy i łąki. W Dobrowodzie wchodzi na ul. Kleszczelowską, wspólnie ze ścieżką „Wynoczok”, ale później skręca w prawo do głównego skrzyżowania we wsi, prowadząc wspólnie ze ścieżką „Trubianka”.

GPX do pobrania: Nordic Walking Park Dobrowoda „Kariery” (niebieski) 7,5 km
GPS do pobrania: https://www.alltrails.com/explore/map/map–119479

„Trubianka” (zielony) 8 km

Ścieżka „Trubianka” prowadzi ul. Kleszczelowską, przy której pod nr 4 zobaczymy pierwszy murowany we wsi dom, pod nr 20 jedyny dom ocalały z wielkiego pożaru wsi, a pod nr 24 pracownię znanego rzeźbiarza Michała Markiewicza. Na końcu wsi ścieżka skręca w prawo do lasu i mija po drodze aż 5 krzyży, w tym dwa wystawione przez młodzież i kawalerów z Dobrowody. Dalej biegnie obok strzelnicy myśliwskiej a następnie zbiornika wodnego przez który przepływa struga Trubianka. Od niej nosiła nazwę wieś Trubianka, która funkcjonowała tu w XVI-XVII  wieku i wg legendy jej mieszkańcy wymarli wskutek zarazy. Na gruntach byłej wsi w 1989r utworzony został na powierzchni 227 ha rezerwat krajobrazowy „Jelonka”. Celem jego ochrony jest zachowanie szczególnego krajobrazu, na który składa się szachownica gruntów jako pozostałość tradycyjnej gospodarki rolnej oraz zabezpieczenie przebiegu sukcesji wtórnej (powrót lasu) na porzuconych jałowych gruntach porolnych. Walory rezerwatu można podziwiać wędrując 1,5 km ścieżką wzdłuż jego południowej granicy. Następnie ścieżka skręca na końcu rezerwatu na południe i przekracza drogę asfaltową po której prowadzą dwa szlaki rowerowe; Green Velo oraz czerwony. Wracając do Dobrowody można jeszcze zwiedzić po drodze dwa cmentarze prawosławne; stary i współczesny.